lördag 18 mars 2017

8 frågor och svar om mitt resande.





Inspirerad av 4000mil.se ska jag svara på dessa frågor.

Vart reser du oftast?

Inom Sverige så blir det Stockholm.
Dels har vi släkt där och så måste vi ju passera Arlanda för vidare flyg.....
Annars är det Thailand förstås, vårt andra hem.
14 resor är jag uppe i numera, och fler blir det....


Flyg eller tåg?




Gillar verkligen att åka tåg.
På bilden nattåget från Göteborg i juni förra året.
Strejk hos SAS.
Men tyvärr när man bor i Norrland tar det lite för lång tid och är nästan alltid dyrare.
Till andra hemmet måste vi ju flyga.




 Vilken är din favoritflygplats?

Måste säga Alvik, numera Umeå City Airport.
Då är man på väg på trevligheter.
Liten flygplats men ack så "hemtrevlig"
I stora världen säger jag Changi airport, Singapore.
Länge sedan jag var där.
Sämst är Arlanda inrikes, sorry.




 Vilket är ditt favorithotell?

Som ni alla kanske förstår så är det Mandarin Oriental i Bangkok.
"The one and only".
I Sverige blir det Clarion Collection Hotels , de som bjuder på middag och fika.
Har bott på Odin/Göteborg, Wellington och Tapto/Stockholm och Grand/Sundsvall.
Alla de får med beröm godkänt.




Vad har du alltid i handbagaget?

Mitt handbaggage är den mönstrade väskan.
Gemensamt, grå väskan längst fram till höger.
Viktiga papper som resedokument. Alla papper angående vårt hus.
Stödstrumpor. Necessär med sådant som läppbalsam, tandborste, tandkräm, alvedon m.m.
Liten handduk. Solglasögon. Tidningar. Bok. Kashmirsjal. Birkenstock sandaler.
Kamera. Våra mascotar, Thom , ML och Tittinallen.
Oj det blev visst en hel del!




Vad brukar du läsa under resan?

Det kan bli en bok men allt som oftast någon lättläst tidning som Svensk Damtidning.
Senaste resan till Bangkok läste jag ingenting, att bara och "filosoferade"!




En stad som lever upp till hypen?

Då börjar vi med Sverige och ett givet svar är Stockholm......



........ och Göteborg.
Bägge städerna har en stor plats i mitt hjärta.




Allra störst plats i mitt hjärta har dock Bangkok.
Sedan första mötet 1995 har du förtrollat mig.
Som jag längtar åter till dig.....




Och en som gjorde dig besviken.

Inte en stad utan en ö i Indonesien.
Strax norr om Sulawesi.
Bunaken island.
Trodde lite naivt vi skulle till ett "tropiskt paradis".
Hm hemskt hotell, hemsk mat (ingick i priset).
Inte så trevlig personal.
Stranden inte så bra heller.
Tur vi bara stannade i 3 nätter.
Det här var före tripadvisor och booking.com,  2002.
Verkar som det finns bättre ställen att bo på numera.
Sulawesi var inte heller någon höjdare.
Där blev vi körda till helt fel boende, lång bilresa.
Åkte tillbaka till staden Manado.
Till rätt boende nästa dag , ännu längre bilresa.
Så kan det bli ibland!

Bild från Bunaken lånad från nätet.




 Promenad på "stora vägen".


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar