onsdag 27 januari 2016

Köp INTE piratkopior.






Kanske blir du lockad att köpa fejkväska eller -solglasögon på semestern i t.ex. Thailand.
Även i webshopar finns dessa varor.
Men tänk på detta.....

* Du stödjer organiserad brottslighet.
Affären bakom piratkopior är enorm, och har blivit en stor konkurrent till andra grenar av organiserad brottslighet. Genom att köpa förfalskade varor stödjer du en kriminell verksamhet-

* Du stödjer oseriösa företag.
Anställda jobbar under oanständiga villkor, barnarbete förekommer.
Tjänar långt under minimlön.

* Du gör något olagligt.
Det är ok att köpa med sig hem på en resa men olagligt beställa på nätet.

* Du gör något helt onödigt.
Köp en snygg väska på Zara eller Mango för 500:- som troligtvis håller betydligt längre än fejk-
varianten.

Märkesväskor säljs t.ex. på campadre.com , då är de begagnade men till bättre pris.
Tradera och Blocket känns för osäkert.

Märken som Michael Kors, Marc by Marc Jacobs och Malene Birger har snygga väskor till någorlunda  hyfsade priser.


Bild och viss text lånad från chic.se

Detta inlägg skrivet i oktober förra året.
Känns dock aktuellt som jag t.ex. på MBK såg mängder av kopier, väskor, solglasögon o skor.



2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! Jag har försökt förklara det här med organiserad brottslighet för mina vänner men de bara viftar bort det. Kör huvudet ner i sanden....Jättebra att du tipsar om campadre, finns flera liknande företag. Fr utlandet secretsales som skickar till Sverige. Själv brukar jag jaga rabattkoder om jag vill köpa nåt dyrare alt kan man invänta höst/vår/sommar/vinter REA. Allt är bättre än att handla kopior. Dessutom är materialet på kopiorna inte testat. Vad använder de för lim/tråd/textil/färgämnen som ingen kontrollerat.? Kan vara något cancer/allergi framkallande...

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.
    Ett till tips. Stina Auer ( finns i min högerkant) som bloggar säljer ibland väskor i sin vintage shop.

    SvaraRadera