onsdag 14 november 2012

All inclusive/Charterturism......till nytta för vem?



"Papperslös arbetskraft, löner under minimilön och avsaknad av skriftliga anställningskontrakt. Det är några av problemen på hotell som används av Apollo, Fritidsresor och Ving. Det visar den nya rapporten ”Ingen solskenshistoria” från nätverket Schyst resande. Dessutom har barn- och tvångsarbete upptäckts på ett tvätteri till flera av hotellen som används av Fritidsresor och Ving i Thailand."

" I Thailand, där situationen är värst för burmesiska migrantarbetare, arbetar var fjärde av de intervjuade migranterna illegalt på hotellen. På nio av tio av de undersökta hotellen som någon av charterarrangörerna använder saknas anställningskontrakt hos de intervjuade arbetarna. På åtta av tio granskade hotell finns problem med arbetare som tjänar en lön under lagenlig minimilön. Den lägst betalda arbetaren i studien tjänar motsvarande 30 kronor om dagen."

Schyst resande är ett samarbete mellan Ecpat, Fair Trade Center, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska Kyrkans Unga och Unionen.

Text ovan lånad från schystresande.se

Jag har själv rest runt i Asien och Europa under många år och sett turismens baksida.
T.ex. hur burmeserna bor i Phuket....sett hur de får tränga ihop sig på lasbilsflak på väg till-från arbete.
All inclusive ( läs rapport HÄR) har jag testat 1 gång under ett kortare besök på ett sådant hotell på Sri Lanka....aldrig mer.
Charterresandet har helt upphört sedan 15 år.
Jag vill numera  försöka bidra till  drägligare förhållanden för lokalbefolkningen.
T.ex genom att köpa lokalt producerade varor, äta på mindre restauranter, ge dricks, inte pruta på ett redan lågt pris.

"Var hamnar dina pengar?
Lokalbefolkningen ska tjäna på sin turism! I många fattigare länder försvinner stora delar av vinsten från turismen ut ur landet.( som t.ex . vid All inclusive och stora hotellkedjor ) Se därför till att dina pengar gynnar den lokala ekonomin.


Jag menar inte att man ska sluta åka på charterresor men ifrågasätta arbetsvillkoren för de som servar oss.
Vill avsluta med att säga att även jag bor på större hotell ibland och äter på deras restauranter men vill fösöka resa så schyst som möjligt.

Tänk på att allt du gör under resan lämnar avtryck - och att dina är schysta!
Bra tips finns HÄR.
 

4 kommentarer:

  1. Håller med dig! Det är inget roligt när man reser och ser hur illa folk som jobbar för mig har det... Försöker alltid tänka som du, men det är förstås inte alltid lika lätt.

    Bra att du tar upp det och srkiver om det!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bekymrar mig alltid hur folk har det....ofta känns det som att jag "skäms" för att jag "strör" pengar omkring mig ....kram.

      Radera
  2. Funderade lite på det när vi var i väg i höstas. Tyckte att samma krakar jobbade dygnet runt på hotellet.....Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är inte arbetsförhållandena de bästa inom turistbranschen.....känns lite "hopplöst" att kunna hjälpa till.....kram

      Radera