måndag 13 juni 2022

Nydalasjön 2022. Uppdaterat!

 


Igår tog vi oss en promenad vid Nydalasjön i närheten av bostadsområdet Tomtebo.

Här byggdes enklare  sommarstugor från 1910 och framåt.
Många nu rivna men en del finns kvar.

Läs om lilla gula huset HÄR.
Huvudstugan borta.

Finns en sida om en del av stugorna dock från 2010.


Övergiven stuga.

Minns att jag brukade cykla här med mina föräldrar som barn.
Badplatsen har också besökts ofta.
Senast i vintras men annars var det länge sedan.


Här har vi en bebodd stuga.
Trevligt några finns kvar.

Senast detta område besöktes var i juli 2007.
Var till Kyrkstugan med min pappa och fikade.
Öppnar 20 juni.
Tror det får bli ett besök där någon gång under sommaren.

Biler från makens mobil, lyckades glömma min hemma och även vanliga kameran!

Uppdaterat!
HÄR kan man också läsa om stugorna, detta information från maj 2022.












4 kommentarer:

  1. Verkligen ett fint gammalt område. Har varit här ett par gånger men minns inte de gamla stugorna. Har en bloggvän som bpr i Tomtebo och som ofta rör sig vid sjön.
    Fint att ha dessa omgivningar ganska nära där ni bor.
    Tack för fint besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som de privatägda stugorna får vara kvar.
      De flesta ägs dock av kommunen. En del rivs, en del ska visst rustas upp.
      Vet vilken blogg du menar, har läst den ibland.

      Radera
  2. Söt stuga, hoppas den får vara kvar.
    Kram EJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stuga 3 verkar privatägd, får nog vara kvar.
      Hur det blir med de andra vet jag ej?
      Kram

      Radera